• Infrastruktur
  • Järnvägar

Järnvägsdepån i Farnham

Lyft och stabilisering Projektsammanfattning Geobear anlitades för att åtgärda ett område på Farnhamns järnvägsdepå som hade drabbats av sättningar. Dessa sättningar utgjorde en omfattande risk för hela järnvägsverksamheten i sydöstra England. Betongplattorna som låg som grund i järnvägsdepån i södra London, drabbades av sättningarna på så vis att marken och spåren upp ovanpå dessa blev […]

  • Infrastruktur
  • Vägar

Markstabilisering och uppfyllning av tomrum för motorvägen M11

Bakgrund – M11 Detta projekt för motrovägen M11 gällde ett akutarbeten inom det pågående renoveringsarbetet, som genomfördes för vägen A14 från Cambridge till Huntingdon vid trafikplats 14 Girton. Den drabbade delen av trafikplatsen bestod av en avfartssektion för en tvåfilsmotorväg. En så kallad fyrklöver, som gränsar till A428 och A14. Denna sektion av norrgående M11 […]

  • Infrastruktur
  • Vägar

Brons sättningsproblem löstes utan att stoppa trafiken

PROBLEM Bron som finns i Seinäjoki, Finland, är byggd på stålpålar, men hade drabbats av sättningsproblem på länkplattan. Ett första försök att lösa problemet hade gjorts 2014. Då tog man bort ett område på cirka 2 meter av bron där man hade dåligt kompakterad grund, och ersatte den med en lättviktsfyllning och EPS-plattor. Slutgligen gjöt man en ny betongplatta […]

  • Infrastruktur
  • Vägar

Sättningsproblem trots länkplatta

KUNDSITUATION OCH BAKGRUND Problemet var att en länkplatta till en bro, som korsade en högtrafikerad väg, sjönk. Anledningen till sättningsproblemet var en dåligt kompakterad grund, sluttningen och vatten som spolade bort fyllningsmassorna. Sättningen hade skett under en 30-årsperiod och hade nyligen blivit värre. Själva bron bars av stålpålar som stod på fast underlag. ALTERNATIVA LÖSNINGAR OCH VARFÖR KUNDEN VALDE GEOBEAR Helsingfors Stad […]

  • Infrastruktur
  • Järnvägar

En järnvägsövergång i ett hamnområde i Regensburg, Tyskland har sjunkit 3 cm.

Sammandrag Vid en järnvägsövergång i hamnområdet i Regensburg, har ett järnvägsspår av betong sjunkit ca 3cm och gjort systemet (Stelco) löst. Kör man med bil eller lastbil vibrerar spåret. Anledningen till detta var förmodligen när man spontade eller drog upp stålpålar till kanalen under byggtiden. Mål De två järnvägslinjerna är baserade på tre spår på betongplattor med […]

  • Infrastruktur
  • Järnvägar

Reparation av spårvagnsrälsen gjordes på natten – Helsingforsborna hann i tid till jobbet

Problem I Helsingfors stadsdelen Böle hade spårvagnsrälsen satt sig på en 30 meter lång sträcka. Orsaken till sättningen ansågs vara vibrationer. Spårvagnsrälsen hade lagts på en 30 centimeter tjock betongplatta som hade börjat sjunka. Som mest var sättningen 3,3 centimeter. Ägaren till rälsen, Helsingforsregionens Trafik, krävde att sättningen reparerades på ett sådant sätt att inte […]

  • Infrastruktur
  • Vägar

En väg i Tammerfors, Finland förstärktes och gjordes tryggare för alla bilister och bussar

Sammandrag Sammonkatu 14, en av Tammerfors innertrafiks viktigaste vägar, var i dåligt skick med en svacka som var som mest 10cm. Problemet löstes med geopolymer injektering och så lyfte samt stabiliserade man vägen. Reparationssarbetet utfördes på åtta timmar, under en kväll och tidig natt. Mål Vid Sammonkatu 14 hade vägbanan satt sig ordentligt, vilket ledde till […]

  • Flygfält
  • Infrastruktur

50% lägre kostnader och tidsbesparingar på 70% för Airforce One-flygfältet

Flygbasen Andrews Air Force Base är hemvist för Air Force One. Planets förmåga att landa äventyras när verksamheten stängs ner av säkerhetsskäl. Alla reparationer på flygplatser måste klaras av snabbt, men Andrews krävde en ännu snabbare reparation, som endast Geobear kunde erbjuda.

  • Hamnar
  • Infrastruktur

Punta della Dogana i Venedig

I maj 2003, medan Canal Grandes kanalbankar byggdes om, framträdde tecken på sättningar på både byggnaderna och kanalsidorna. Rörelserna var så stora att gamla sprickor dök upp igen och nya uppstod.

  • Infrastruktur

Säkring av stenvall

Man var rädd att en hög och smal sandvall skulle falla ihop under grävningsarbeten och möjligtvis kunna skada den intilliggande byggnaden. Geobear injekterade fast stenarna i varandra och stabiliserade stenmaterialet på kanterna längst ut.