Sammandrag

Sammonkatu 14, en av Tammerfors innertrafiks viktigaste vägar, var i dåligt skick med en svacka som var som mest 10cm. Problemet löstes med geopolymer injektering och så lyfte samt stabiliserade man vägen. Reparationssarbetet utfördes på åtta timmar, under en kväll och tidig natt.

Mål

Vid Sammonkatu 14 hade vägbanan satt sig ordentligt, vilket ledde till farliga situationer för bilar och passagerare i bussar stördes av det stora hoppet som sättningen ledde till. Arbetsgruppens mål var att reparera sättningen samtidigt som trafiken skulle störas så lite som möjligt. Höjden definierades med hjälp av trådar och höjningen av asfalten följdes med lasermätare. Trådarna spändes längs med vägbanan för att på det sättet lätt kunna se vilken höjd vägen skulle höjas till. Lasermottagarna placerades nära injekteringsplatserna så att man lätt kunde se hur snabbt och mycket asfalten lyftes.

 

Resultat

Geopolymer injekterades för att stabilisera marken under de olika undre lagren, när marken var förstärkt kunde vägbanan höjas till önskad höjd. Efter de första injekteringarna började man genast med att lyfta upp asfaltytan på rätt höjd. En körfil blev färdig på fyra timmar, och hela jobbet var gjort på åtta timmar. Mätningen som gjordes under grunden med ett penetrometertest visade att bärigheten var dålig på 1-6 meters djup. Genom att stabilisera det svaga jordlagret kunde man förstärka jordlagret betydligt. På de värsta ställena var svackan 10 cm djup och man kunde justera den väl. De ansvariga för vägen är beredda att anlita Geobear igen tack vare att arbetet utfördes snabbt, störningsfritt och för att helhetskostnaderna var låga.