Lyft och stabilisering

Farnhamns Järnvägsdepå

Projektsammanfattning

Geobear anlitades för att åtgärda ett område på Farnhamns järnvägsdepå som hade drabbats av sättningar. Dessa sättningar utgjorde en omfattande risk för hela järnvägsverksamheten i sydöstra England. Betongplattorna som låg som grund i järnvägsdepån i södra London, drabbades av sättningarna på så vis att marken och spåren upp ovanpå dessa blev ojämna. (Vilket syns på de vågformade spåren på bilden). Betongplattorna var 60 år gamla och hade på grund av läckageproblem, kompakterade fyllnadsmaterial och ökat tryck från moderna tåg gått hårt åt.

Tågdepån i Farnham var kritisk för tågverksamheten och för att kunna hålla tågen rullande enligt tidtabell som normalt. Sättningsproblemen innebär att tågdepån var på gränsen till att bli för osäker för att kunna fortsätta bedriva verksamheten, och om ingenting gjordes skulle den behöva stängas.

Det var där som Geobear kom in i bilden – för att lösa sättningsproblem snabbt och utan att tågtidtabellerna skulle behöva drabbas av förseningar.

Projektmål

Farnhamns Järnvägsdepå

Målet med detta projekt var att stabilisera betongplattorna som utgjorde grunden för järnvägsspåret. Dessa plattor täckte en 6000 kvadratmeter stor yta. Utöver det skulle även spåren lyftas tillbaka till rätt höjd så att de åter blev raka.

Att betongplattorna sjunkit hade inneburit att tågen behövde reducera sin hastighet, eftersom att det fanns misstankar om att spårens skick kunde leda till urspårning.

Att använda sig av ballast för att lösa problemet hade tagit längre tid att genomföra, och hade enbart inneburit en temporär lösning. Pålning var inte en genomförbar lösning på grund av de höga kostnaderna. Och eftersom ett så omfattande område behövde behandlas var alternativet att bryta bort betongplattorna och byta ut de till nya inte en praktiskt genomförbar lösning. Vad som behövdes var en snabb lösning som dessutom inte störde den dagliga verksamheten i järnvägsdepån.

Så för detta var Geobears lyft och stabiliseringslösningar den perfekta lösningen. Geobears team genomförde geopolymerinjekteringar under 6000 kvadratmeter med betongplattor för att så enkelt som möjligt lösa problemet.

Lösningen

Geobear genomförde arbetet på lämpliga tidpunkter och enligt ett schema som hade bestämts tillsammans med klienten. Hela projektet genomfördes på endast ett fåtal veckor. Den dagliga verksamheten på Farnhamns järnvägsdepå under den här perioden hindrades inte alls av Geobears arbete.

Exakt 6072 kvadratmeter betongplattor lyftes med en tolerans på +/- 10 millimeter över 10 kvadratmeter.

Tack vare Geobears innovativa teknologi kunde problemet åtgärdas snabbt, prisvärt och utan att störa verksamheten, eller stoppa tågen utanför London.