Problem
I stadsdelen Böle i Helsingfors hade rälsen till spårvagnen satt sig på en 30 meter lång sträcka. Den bakomliggande orsaken till sättningen ansågs vara vibrationer i marken. Själva rälsen till spårvagnen låg på en 30 centimeter tjock betongplatta, det var denna som börjat sjunka. I de områden där sättningen var som värst hade den sjunkit med 33 millimeter. Helsingforsregionens Trafik, som äger rälsen var tvungna att hitta en lösning så att problemet kunde åtgärdas, utan att störa trafiken.
Lösning för spårvagnsräls
Geobear blev därför inkallade för att med hjälp av en kombination av både markförstärkning och lyft, lösa problemet. De två metoderna kombinerat ökade markens bärighet för att stabilisera rälsen, efter det kunde den sedan lyftas tillbaka till ursprunglig nivå. Om traditionella metoder hade använts för att reparera rälsområdet, hade man varit tvungen att riva upp rälsen, betongplattan och den närliggande vägen. Det hade lett till omfattande störningar i trafiken för både bilresenärer och spårvagnstrafik. Spårtrafiken hade behövts stoppats helt och hållet på den drabbade rutten.
Resultat
Reparationsarbetet genomfördes vid årsskiftet 2015-2016 då temperaturen utomhus låg mellan -18°C och -22°C. Först injekterades expanderande geopolymer ner direkt under betongplattan. Med hjälp av denna markförstärkande åtgärd så skapades ett bärande lager. När rälsen hade fått stöd från detta bärande lagret kunde den sedan lyftas tillbaka till den önskade nivån.
Under reparationsprojektets gång hittade även ett stort hålrum under betongplattan på cirka 1,5 meters djup. Tomrummet fylldes med hjälp av geopolymerinjektering och på så sättet ökade även markens bärighet ytterligare. Själva lyftet av rälsen genomfördes mellan klockan 00:00 och 05:00, då ingen ordinare spårvagnstrafik pågick.
Innan själva reparationsarbetet startades på natten, sattes ett skyddsstängsel upp runt arbetsplatsen. Skyddsstängsel avlägsnades sedan varje morgonen innan spårvagnstrafiken rullade igång för dagen. Eftersom reparationsarbetet utfördes på nätterna uppkom inga störningar i trafiken. Sättningsproblemen för spårvägen löstes under totalt fyra arbetsskift. Samarbetet med Helsingforsregionens Trafik och beställaren av arbetet, YIT, fungerade mycket bra.