Tomrumsfyllning av vägtrummor för svenska järnvägsnätet

(8 januari, 2020)

Nyligen gjorde trafikverket en undersökning av kulvertar i den svenska infrastrukturen. I Umeå-området inventerades 200 stycken vägtrummor på en dag. Kartläggningen görs för att i förväg kunna se vilka av kulvertarna som är på väg att kollapsa. Detta för att kunna sätta in åtgärder för att stoppa kollapsen och sättningar ovanför trummorna.

  

Fyllning av vägtrumma Geobear

 

Moderna metoder baserat på geopolymerinjektering kan lösa problemen med kollapsande vägtrummor och sättningar. I Oktober genomfördes ett projekt på en av Finlands mest trafikerade järnvägssträckor som även är en del av TEN-T nätverket genom Europa. Arbetet utfördes under stationen i Ylivieska, som är en viktig knutpunkt för både passagerartrafik och godstrafik. 

 

Vid den södra delen av stationen, precis under flera järnvägsspår är en vägtrumma i sten med två ingångar lokaliserade. Dessa är över 100 meter långa och är på över 200 kubikmeter. Precis som många andra vägtrummor av denna sort är problemet att jorden runt omkring dem sakta tar sig in genom skarvarna mellan stenplattorna. Detta skapar hålrum runt trummorna och gör att järnvägen och vägen ovanför börjar sjunka. Vibrationer från tågen på rälsen ovanför förvärrar dessutom ofta sättningen, vilket var fallet på denna station.

Sättningarna påverkar spårgeometrin på järnvägsspåren och utgör en säkerhetsrisk. Det i sin tur leder till sänkta hastigheter och påverkar passagerarna och tidtabellen.  

För att lösa problemet utan att behöva gräva ut och stoppa spårtrafiken så genomfördes en tomrumsfyllning med hjälp av geopolymerinjektering. Geobear, som utförde arbetet har lång erfarenhet av tomrumsfyllning från flertalet projekt runt om i Europa. 

 

Fyllning av vägtrumma Geobear

Järnvägen säkrades med geopolymerer

Teknikerna från Geobear genomförde arbetet under 7 arbetsdagar, utan att påverka järnvägstrafiken. Sektion för sektion fylldes stentrummorna med Leca-kulor och expanderande geopolymerer, tills båda vägtrummorna var helt fyllda.

Förutom att järnvägstrafiken inte behövde stoppas under arbetet är en annan fördel med geopolymermetoden att vikten av fyllnadsmassan endast uppgår till 15% av den vikt som betong hade resulterat i. Det innebär betydligt mindre belastning på marken under och minskar risken för ytterligare sättningar på grund av lasten. Till skillnad från betong så har geopolymeren även uppnått 90% av sin styrka inom 15 minuter (expansionen sker omgående) istället för att behöva härda i minst 24 timmar likt betong. 

Om vägtrummorna inte kan fyllas igen, utan fortfarande fyller sitt syfte genomför Geobear även geopolymerinjektering på utsidan av vägtrummor. Denna typ av injektering binder och förstärker marken, vilket gör att inträngningen av massa i trummorna avstannar, samt att marken ovanför injekteringspunkterna stabiliseras.

Geobear genomför markförstärkningsprojekt och tomrumsfyllning för infrastruktur och fastighet i hela Sverige.

 

 

Kontakta Geobear idag!

Vi hjälper dig att lösa dina sättningsproblem och skräddarsyr alla lösningar så att de passar just dig.

Fyll i kontaktformuläret, så återkommer vi så snabbt vi kan! Du kan även kontakta vår kundtjänst direkt via e-post eller telefon:

010- 14 550 15

[email protected]

Vi genomför projekt i alla storlekar och svårighetsgrader,

– Villor
– Bostadsrättsföreningar
– Industrilokaler
– Infrastrukturprojekt

Hör av dig med dina frågor idag.

Geobear
Mätarvägen 12,
196 37 Kungsängen

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.